Zomer in je zaak: bereid je voor op de voor- en nadelen

Net als elk seizoen heeft de zomer voor- en nadelen voor je zaak. Zonnige dagen brengen veel volk op de been, maar té veel zon of té veel volk maken het moeilijker en risicovoller werken. In dit artikel reiken we enkele zaken aan om rekening mee te houden.

Deel op Facebook X LinkedIn

Zomerweer is niet altijd rozengeur en zonneschijn

De laatste paar zomers brachten ons vaker extreme weersomstandigheden: van wekenlange hittegolven tot allesoverheersende regenval.

  • Voorspellen ze een zomerstorm? Maak alles vast wat losstaat, zoals terrasmeubilair of stoepborden. Zorg dat overvloedige regen weggeleid wordt of in de bodem kan dringen. Heb je toch schade, weet dan dat de brandverzekering voor je gebouw ook schade door natuurrampen dekt.

  • Enorme hitte en te veel zon kunnen nefast zijn voor zowel je verkoopcijfers als je producten. Zo blijft voeding minder lang goed, kunnen verzorgingsproducten gaan schiften en kan bij kleding de kleur vervagen door de zon. Ook elektrische toestellen zijn gevoelig voor hoge temperaturen en kunnen stukgaan of in extreme gevallen zelfs brand veroorzaken. Let dus goed op wat je in de etalage zet, installeer zonwering en zorg voor ventilatie (of eventueel airconditioning).

  • Let op het welzijn van je medewerkers. Laat ze bij grote hitte meer drinken en pauzeren, vraag ze lichte kleding te dragen en hun hoofd te beschermen. Wees alert, want een hitteslag kan ernstig zijn. Maken de weersomstandigheden (hitte of storm) het zelfs onmogelijk om te werken? Dan bestaat de kans dat je je kunt beroepen op ‘tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer’ , met een RVA-uitkering voor je medewerkers.

Wat willen mijn klanten dit seizoen?

Specialiseert jouw zaak zich in skimateriaal, dan verwacht je in de zomer geen recordomzet. Ben je in de streek dé referentie voor watersportspullen, dan net wel. Maar waarschijnlijk heb jij je aanbod zo opgebouwd dat je het jaar rond iets te bieden hebt. Toch kan de vraag naar je producten sterk schommelen van seizoen tot seizoen. Hoe speel je daar verstandig op in?

  • Leer je publiek goed kennen. Welk soort mensen zijn jouw beste klanten en welke producten kopen zij wanneer? Hoe beter je hen, hun voorkeuren en hun aankoopgedrag kent, hoe beter je erop kunt inspelen.
  • Volg jaar na jaar en maand na maand op hoeveel je van alles verkoopt. De verkoopcijfers van vorige zomer helpen je om de verkoop voor deze zomer juister in te schatten.
  • Werk jaarrond aan een goede relatie met je leveranciers. Misschien kan je een deel van je bestelling ‘in optie’ houden tot je beter weet wat je werkelijk nodig hebt?

Evenementendrukte: voorbereiding is alles

Een groot evenement in de buurt? Of misschien een braderij waaraan je zelf deelneemt? Sfeervolle dagen zijn het, en ze brengen vaak een topomzet met zich mee! Maar ook enkele risico’s waarop je je maar beter voorbereidt.

  • Veel volk op de beperkte oppervlakte van je zaak kan het moeilijker maken om iedereen goed te bedienen. Misschien doe je er goed aan een extra medewerker in te schakelen, die in de winkel rondloopt, klanten begroet en helpt? Zo voorkom je ook dat producten ‘pootjes’ krijgen in de drukte. Eventueel in combinatie met een veiligheidscamera.
  • Denk ook aan de brandveiligheid: laat niet meer mensen binnen dan comfortabel blijft en hou de nooduitgangen altijd vrij.
  • Een inschatting maken is niet evident, maar voorzie extra voorraad van populaire producten. De kans dat nieuwe klanten je winkel tijdens een evenement ontdekken is groot, dus grijp die met beide handen.

Drukke periode? Jobstudenten en flexi’s to the rescue

Met jobstudenten kan je drukke periodes opvangen, maar vergeet niet dat de wetgeving voor ‘jeugdige werknemers’, ofwel minderjarigen tussen 15 en 18 jaar, op sommige vlakken strenger is dan die voor meerderjarige medewerkers. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, kan je ook flexi-jobbers aannemen. Kijk ook dan zeker de regelgeving na.

Natuurlijk ben je ook voor een flexi-jobber of jobstudent verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten, zelfs als die maar één dag meedraait in je zaak. Overweeg bovendien om je volledige team te verzekeren tegen beroepsfouten, zeker wanneer dat veel onervaren medewerkers telt.

Samengevat: elk seizoen even nakijken of je voldoende verzekerd bent voor de seizoensgebonden risico’s, is geen overbodige luxe. Begin bij deze blog: Tips voor goed verzekerd ondernemen

Producten

Enkele producten uit dit artikel

Arbeidsongevallen

Een ongeval tijdens het werk? Da’s snel gebeurd. Daarom ben je als ondernemer met personeel ook wettelijk verplicht om een arbeidsongevallenverzekering te nemen.

Beroepsaansprakelijkheid

De verzekering beroepsaansprakelijkheid vergoedt de persoon of het bedrijf dat schade lijdt door je beroepsfout in jouw plaats. Zo bescherm je je eigen bedrijf tegen schadevergoedingen van derden.

Brand

Een brandverzekering of woonverzekering beschermt je tegen de financiële risico’s bij schade aan je woning én inboedel. Onze woningpolis dekt immers veel meer dan enkel brandschade

Brand & andere risico's

Deze verzekering is niet zomaar een brandverzekering, maar beschermt je roerende en onroerende goederen tegen risico's zoals brand, vandalisme en storm.

Contacteer ons!